تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ عباس حیدرنیا
آرشیو وبلاگ
      طراحی و نقاشی (گالری حیدرنیا Heydarneia gallery)
راز لبخند ژکوند (مونالیزا) نویسنده: عباس حیدرنیا - شنبه ٢٦ بهمن ۱۳۸٧

راز لبخند ژکوند (مونالیزا)

خبر جنجال برانگیز 14 ژانویه 2008 مبنی بر کشف هویت چهره معروف دنیای هنر مونالیزا در روزهای اخیر توجه بسیاری از محافل هنری جهان را به سوی خود جلب کرده است.
طی قرن ها احتمالات بسیاری از سوی محققان آثار لئوناردو داوینچی درباره هویت مونالیزا، مشهورترین تابلوی نقاشی جهان وجود داشته است از جمله این که گفته می شد این تابلو پرتره معشوقه «گیولیانو مدیسی» (خانواده اشرافی فلورانس در قرن 15) یا همسر شاهزاده «کارل آمبویس» بوده است.
برخی دیگر از محققان بر این باور بودند که در ترسیم این نقاشی اساسا هیچ گونه مدلی وجود نداشته است و داوینچی تصویر ذهنی خویش را از یک زن نقاشی کرده است.
سالها پنداشته می شدکه مونالیزا شباهت بسیاری به پرتره خالق آن دارد؛ به این معنی که لئوناردو در واقع تصویر خود را نقاشی کرده است.
برخی از محققان نیز معتقد بودند که لئوناردو داوینچی در این تابلو پرتره مادر خود را نقاشی کرده است.
اما در این میان یکی از احتمالات موجود درباره هویت این پرتره بدون امضا و بدون تاریخ به جورجیو واساری ، نقاش و نویسنده ایتالیایی (1547 - 1511) تعلق داشت.
وی که از نخستین زندگینامه نویسان تاریخ هنر در عصر جدید محسوب می شود در بیوگرافی لئوناردو داوینچی فاش کرد که داوینچی پس از بازگشت به فلورانس در سال های 1500 تا 1506 پرتره ای از «مونالیزا دلجیوکندو» سومین همسر تاجر ابریشم اهل فلورانس «فرانچسکو دلجیوکندو» کشیده است.
اما از آنجا که مورخان هنری صلاحیت وجودیشان را غالبا بر این اساس تعریف می کنند و با اشاره به اهمیت جزئیات ذکر نشده در یک اثر، یافته ها و اشارات پیشینیان خود را بی اهمیت جلوه می دهند، بنابراین توجهی به اظهارات واساری نکردند و در جستجوی نشانه های دیگری در این تابلو برآمدند.
سرانجام در 14 ژانویه 2008 وایت پروبست ، رئیس کتابخانه دانشگاه هایدلبرگ آلمان در مقاله ای خبر داد که قصد دارد معمای هویت مونالیزا را برای همیشه فاش کند.پروبست اعلام کرد، طبق یادداشت های موجود در حاشیه یکی از کتاب های کتابخانه هایدلبرگ که به یکی از معاصران لئوناردو به نام آگوستینو وسپوسی تعلق دارد و به سال 1503 باز می گردد، زنی که در معروفترین تابلوی نقاشی جهان ، لبخندی اسرارآمیز بر لب دارد مونالیزا دلجیوکندو، همسر فرانچسکو دلجیوکندو، تاجر ابریشم اهل فلورانس است که به مناسبت خرید خانه ای جدید و تولد موفقیت آمیز فرزندش سفارش این تابلو را به لئوناردو داده است.
این در حالی است که در حدود 2سال پیش آرمین اشلشتر یکی از کارمندان سابق کتابخانه هایدلبرگ که کارشناس متون دست نویس نیز است در کاتالوگ یک نمایشگاه هنری پرده از این راز برداشته بود، اما هیچ یک از محققان آثار لئوناردو در آن زمان اهمیتی برای آن قائل نشده و گفته های اشلشتر را تردیدآمیز اعلام کردند. آنچه در سال 2005 از سوی اشلشتر منتشر شد، عبارت بود از یادداشتی حاشیه ای موجود در یک نسخه قدیمی از نامه های «سیسرو» (نویسنده اهل روم 106 - 43 پیش از میلاد) که در سال 1477 منتشر شد. نویسنده این یادداشت ، دفتردار اهل فلورانس «آگوستینو وسپوسی» است و به سال 1503 باز می گردد. در این یادداشت وسپوسی نام 3مورد از تابلوهای مشهور داوینچی را ذکر کرده است که نام مونالیزا نیز در میان این سه اسم به چشم می خورد؛ اما آنچه در این میان هیاهوی بسیاری را در اغلب مطبوعات و محافل هنری جهان در پی داشت ، آن است که با انتشار خبر کشف هویت پرتره مونالیزا توسط وایت پروبست ، اشلشتر مطبوعات جهان را در جریان یافته های خویش در 2سال قبل قرار داد تا افتخار و درخشش این یافته بزرگ تنها از آن پروبست نباشد! به عقیده کارشناسان ، مدارک و کشفیات جدید که تنها منبع معاصر و مشهود درباره تابلوی مونالیزاست از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
این یافته ها در حقیقت احتمال مونالیزا بودن این تابلو را بسیار نزدیک به یقین کرده است ، ضمن آن که یافته های جدید بدون شک تاییدی است بر اظهارات واساری مبنی بر این که لئوناردو داوینچی در سال های 1500 تصویری از مونالیزا دلجیوکندو را نقاشی کرده است.
در بیوگرافی لئوناردو داوینچی که توسط واساری نگاشته شده چنین آمده که داوینچی این اثر را که طی 4سال خلق کرده ، هرگز به سفارش دهنده آن فرانچسکو دلجیوکندو تحویل نمی دهد و آن را نزد خود نگهداری می کند. به گفته صاحب نظران ، اختلافات علمی موجود درباره مونالیزا همواره متاثر از 2 اختلاف نظر بزرگ مبنی بر هویت این زن ازیک سو و پرتره بودن وی از سوی دیگر است.
از اوایل قرن بیستم و با مطرح شدن اسامی دیگر، مناقشات موجود در زمینه هویت این زن به طور چشمگیری گسترش یافت که عمدتا به دلیل کمبود منابع موجود بوده است ، از دیگر سو محققان همواره با این پرسش ها روبه رو بوده اند که آیا مونالیزا واقعا_ یک پرتره بوده است ؟ و اگر این تابلو از سوی کسی سفارش داده شده ، چرا داوینچی آن را پس از پایان به سفارش دهنده اش تحویل نداده و با خود به فرانسه می آورد و کمی پیش از مرگش به پادشاه فرانسه می فروشد. رافائل (نقاش مشهور ایتالیایی 1483-1520) که پرتره های بسیاری را پس از اقامتش در فلورانس در سال های 1504 بر اساس الگوی مونالیزا کشیده است ، آشکارا تابلوی مونالیزا را تصویر فردی زنده می داند. به گفته محققان ، یافته های جدید در آلمان اظهارات رافائل را نیز تایید می کند. در سال های اخیر تحقیقات بسیاری درباره تابلوی مونالیزا انجام گرفته است.
ار جمله می توان به کشفیات تیم محققان فرانسوی کانادایی اشاره کرد که در اواخر سال 2006 به یافته های جدیدی در زمینه این اثر دست یافتند. این محققان به کمک یک تکنیک بسیار پیشرفته و جدید لیزر، روبند بسیار نازکی را روی لباس مونالیزا کشف کرده اند. این پوشش بسیار نازک که با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست تاکنون به عنوان بخشی از پس زمینه این تصویر به نظر می رسید. طبق مستندات تاریخی این نوع لباس ، نوعی پوشش خاص زنانه پیش از تولد یک کودک یا کمی بعد از آن بوده است.
به گفته کارشناسان این یافته محققان نیز مهر تاییدی است بر کشفیات جدید در آلمان مبنی بر این که این پرتره متعلق به همسر فرانچسکو دلجیوکندو، تاجر فلورانسی است که آن را به مناسبت خرید خانه و تولد فرزندش سفارش داده است.
در سال های گذشته اسکن سه بعدی دقیقی که از این تصویر تهیه شد، این امکان را برای دانشمندان فراهم کرده است که قشرهای رنگی این تابلو را به طور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. به گفته جان تیلور از انجمن تحقیقاتی کانادا، کوچکترین اثری از حرکت قلم ، نه در گل های ظریف کار شده روی پیراهن مونالیزا و نه در موهای وی دیده نمی شود. وی افزود، این مساله نشان دهنده نبوغ سرشار این هنرمند است و ما نمی دانیم که او رنگ ها را چگونه روی بوم مالیده است.
به گفته کارشناسان هنری ، داوینچی در این تابلو نیز همانند بسیاری از دیگر آثارش از تکنیک «اسفوماتو» که توسط خود وی به کمال رسیده است ، هم در پس زمینه تابلو و هم در جزییات صورت استفاده کرده است.
کاربرد این تکنیک در چهره بویژه در گذر از برجستگی های تیره روشن سر به چشم ها و همچنین گوشه راست دهان (از زاویه دید بیننده) به خوبی آشکار است.
علاوه بر این ، حقه به کار رفته در این تابلو از سوی خالق آن تاثیر خاصی به این اثر بخشیده است ، لئوناردو این پرتره را با دو پرسپکتیو مختلف یکی برای پس زمینه و دیگری برای خود فیگور نقاشی کرده است.
بیننده ابتدا متوجه این حقه نمی شود و چنین تصور می کند که یکی از عناصر این تابلو به درستی در جای خود قرار نگرفته است.
از سوی دیگر محققان نیمه چپ چهره مونالیزا را منفعل (به دلیل نبود لبخند و تکنیک سایه و همچنین استفاده از پس زمینه ای سست و پف کرده) و بعکس نیمه راست چهره او را فعال (به دلیل داشتن لبخند و استفاده از تکنیک سایه و همچنین نگاه گیرا و پس زمینه روشن) نامیده اند. اما در این میان یکی از بخش های شگفت انگیز این تابلو برای بیننده امروزی آن است که مونالیزا ابرو ندارد که گویا مطابق با زیبایی ایده آل در آن زمان بوده است.
هرچند که محقق فرانسوی ، پاسکال کوت کشف کرد که رنگ مایه ابروها و پلک ها با گذشت زمان رنگ باخته اند. قابل ذکر است که پروفسور و پزشک اهل بلژیک جان دکواکر که به عنوان تفریح در جستجوی نشانه های بیماری در پرتره های نقاشی شده است ، این تابلو را نیز مورد معاینه قرار داد. او وجود لکه های زرد رنگ در گوشه چشم چپ مونالیزا را نشانه تالاسمی دانست.
بعلاوه وی نشانه هایی از تجمع کلسترول در زیر پوست و تورم دست راست و نشانه هایی از وجود یک بیماری ارثی حاکی از نوعی نارسایی قلبی را نیز در مونالیزا کشف کرده است.
گفتنی است که ابعاد مونالیزا 76 در 8 در 53 سانتی متر است و هنوز کسی به طور قطع نمی داند که آیا این تابلو از اطراف (ستون های نقاشی شده از چپ و راست) بریده شده است یا خیر. پس از انقلاب فرانسه این تابلو به موزه لوور پاریس برده شده بود، اما ناپلئون این تابلو را از دیوار لوور پایین آورده و در اتاق خوابش آویزان کرد. بعدها مونالیزا بار دیگر به لوور بازگردانده شد. در سال 1911 مونالیزا توسط نقاش 31 ساله ایتالیایی ، پروجیا از موزه لوور به سرقت رفت.
این سرقت که یک فاجعه بزرگ برای لوور محسوب می شد، حکومت فرانسه را مجبور کرد مدیر موزه را اخراج کند و به مدت 3 سال ماجرای دزدیده شدن مونالیزا تیتر نخست تمام نشریات بود. بسیاری از شهروندان پاریس به لوور می رفتند تا جای خالی مونالیزا را روی دیوار ببینند و از دستفروشان مقابل این موزه ، کارت پستال های مونالیزا را خریداری کنند. سر انجام قرار بر این شد که یکی از تابلوهای رافائل را که بسیار متاثر از مونالیزا بود به جای آن آویزان کردند تا این که در اواخر جنگ جهانی دوم پس از آگوست 1944 و آزادی پاریس ، مونالیزا این شاهکار 500ساله برای همیشه به جایگاه خویش در موزه لوور پاریس بازگردانده شد.

  نظرات ()
مطالب اخیر برای زندگی حکایت احساس خوشبختی/ بدبختی حکایت بهترین لحظات از نگاه چارلی چاپلین هانری ماتیس ژرژ سورا تمام روز نقاشی کردم جان سینگر سارجنت سمبولیسم
کلمات کلیدی وبلاگ هنر (٢٤) نقاشان فرانسه (۳) نقاشان امپرسیونیسم (٢) داستان کوتاه (٢) پل سزان (۱) اسپانیایی (۱) ترکیب رنگ (۱) کلاژ (۱) رامبرانت (۱) کلود مونه (۱) ادوارد مونک (۱) لبخند ژکوند (۱) سبک امپرسیونیسم (۱) سبک اکسپرسیونیسم (۱) شناخت رنگها (۱) پابلو پیکاسو (۱) هنرمند اسپانیایی (۱) کاندینسکی (۱) واسیلی کاندینسکی (۱) هنر رنسانس (۱) فرانسیسکو گویا (۱) نقاشان جهان (۱) نقاشان روسی (۱) claude monet (۱) ‍‍ژرژ براک (۱) پاستل (۱) ‎cubisme ‏ (۱) رمانتیسیسم (۱) رمانتیسیسم در هنر (۱) تابلو جیغ (۱) ویلیام ترنر (۱) پیسارو (۱) pissarro (۱) نقاش فرانسوی (۱) آثار وانگوگ (۱) زندگی نامه وان گوگ (۱) پیکاسو (۱) سورئالیسم (۱) سالوادور دالی (۱) کوبیسم (۱) پست مدرنیسم (۱) ترنر (۱) سمبولیسم (۱) مونالیزا (۱) آثار ترنر (۱) هنر انگلیسی (۱) پتر پل روبنس (۱) نقاشان قرن 17 (۱) کشتار بی‌گناهان (۱) آثار امپرسیونیسم (۱) پست امرسیونیسم (۱) نقاشان پست امپرسیونیسم (۱) آثار پست امپرسیونیسم (۱) لذت نقاشی (۱) هنرمندان نوگرا (۱) عجیب ترین نقاشی جهان (۱) جنبش های هنری (۱) post modernism (۱) پسانوگرایی (۱) آثار پاستل (۱) نماد گرایی (۱) مکتب های نقاشی (۱) سارجنت (۱) روح نقاشی (۱) جان سینگر (۱) نقاشان آمریکا (۱) ژرژ سورا (۱) آثار سورا (۱) نو دریافتگری (۱) هنری ماتیس (۱) ماتیس (۱) داستان کرم ابریشم (۱) نیکوس کازانتراکیس (۱)
دوستان من پايگاه سرگرمي www.Patogh98.Com اندکی صبر ، سحر نزدیک است جدیدترین مدل های روز دنیا ترانه های محمد اکبری با مزه بيا تو (سرگرمي) کسب درآمد از اینترنت درج عکس در وبلاگ جدیدترین موزیک ها تاریخ ایران باستان www.yahoo.com کنار پنجره هنر هنرهای زیبا سروش کام G - mail قاصدک لبخندایرانی کد های جاوا www.art.com در گذرگاه زمان گالری ایمان ملکی شااااااااااادی ART روزنامه نگار تازه کار گالری استاد شکیبا درج عکس در وبلاگ 2 WWW.FINE-ART.COM آخرین کالاهای دیجیتالی بزرگترین پایگاه عکس جهان گذری به کوچه های سبز شاعری مد و فشن ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب